Op weg naar Haines, On the road to Haines.

4 augustus 2017 - Whitehorse, Canada

Het werd eindelijk tijd om Fairbanks te verlaten. Wij zijn onderweg naar Haines. Vlak voor Tok, een belangrijk kruispunt van de paar wegen die Alaska rijk is, vinden wij een campground. Over deze campground en vele anderen waar wij op gestaan hebben lees je in een ander verhaal. De weg van Delta Junction naar Tok is een lange rechte streep. Gelukkig waren er hele mooie luchten die voor de nodige afleiding zorgden.

DSCN2523 DSCN2526

It was time to leaf Fairbanks. We are on our way to Haines. Before arriving in Tok, an important crossing of the few roads in Alaska, we found a campground. I will write an other story about the different campgrounds we were at. The road from Delta Junction to Tok is one strait line. Fortunately there were beautiful sky's to stop you from falling asleep.

De volgende dag reden wij over een super slechte weg naar de Canadese grens. Het hout voor de kampvuren hadden wij al weggegeven net als de eieren. De sinaasappels en de appels waren op. Allemaal verboden om mee te nemen over de grens. Het grappigst is het hout dat niet mee mag. Er is een kever die de naaldbomen aantast. Gekomen uit Canada naar Alaska. Soms kom je onderweg stukken bos met bruine bomen tegen, aangetast door de tor. De Canadezen willen deze tor niet terug hebben, daarom mag je geen hout over de grens meenemen. Bij de grensovergang ligt daardoor een enorme brandstapel hout. Wij stopten in Beaver Creek om te overnachten. Eindelijk begon het te regenen. De hele nacht hoosde het, de camping stond blank. De bodem hier is meestal grind, het water zakt vrij snel weg. Doorgereden naar Haines waar wij onderweg in the middle off nowhere een franse bakkerij langs de weg tegen kwamen. Groots ingeslagen, brioches, taartjes en brood. Het interieur was ook zo leuk. De eigenaren waren Frans en toen wij met elkaar in het frans spraken vroeg een intelligente Engelsman of hij nu in Quebec was! Dat was geen grap maar heel serieus.

.DSCN2562 DSCN2560

Next day we continue towards Haines  on a very, very bad road to the Canadian border. We had already  given away the wood for the campfire, the eggs, eaten the oranges and apples. All stuff you can't bring into Canada. The logs, because there is a beetle that kills trees. It came from Canada, is now in Alaska as well and the Canadians  do not want it back. At the border everybody has to dump the firewood. There lays a big enough pile to make a great bonfire! We camped in Beaver Creek. Finally we had the big rain at which we have been looking the whole day. Campground was flooded, the surface is gravel so the water was quickly gone. On the road again we found a french bakery shop in the middle of nowhere. Almost emptied the place. Brioches, cakes, bread. All delicious. The interieur was also nice. The owners where French so we talked in french together. An englishman, behind us in line, seriously asked if he was in Quebec! Not joke. Sorry my English friends, haha!