Hurricane Turn Train.

13 september 2017 - Palmer, Alaska, Verenigde Staten

Onderweg hebben wij de tip gekregen, als jullie in Talkeetna zijn moet je de trip met de Hurricane trein maken. Zou geweldig zijn.

This summer somebody told us to take the Hurricane train tour when we are in Talkeetna. Must be terrific.

Wij naar het station om de tocht te boeken. Komen daar Richard Burgener tegen die zomers bij de spoorwegen in Talkeetna werkt naast het werk op zijn boerderij. Hij woont hier al twintig jaar en komt uit Visperterminen!  Voor diegene die dat niets zegt het dorp ligt vlakbij Saas-Fee, heeft de hoogste wijngaarden van Europa en wij kennen toevallig heel wat Burgeners.

De Hurricane Train is de laatste Flagdown trein in Alaska. Deze trein kan je op elk moment van de rit laten stoppen om in- of uit te stappen. Om uit te stappen meld je dit aan de conducteur, als je in wilt stappen sta je naast het spoor en zwaai je naar de trein die dan voor je stopt. Vroeger kon het bij alle treinen, nu nog alleen bij de Hurricane trein. De meeste mensen die hier gebruik van maken hebben een cabin die niet bereikbaar is via een weg of een pad. Ook jagers, vissers en hikers maken er gebruik van.

We went to the station to book the trip and run into Richard Burgener who in the summer is working for the Railroad beside the work on his farm. He lives already twenty years in Alaska and was born in Visperterminen! For those of you no bell is ringing, it is a village near Saas-Fee. They have the highest vineyard in Europe and as it happens we know a lot of Burgeners.

The Hurricane Train is the last flag down train in Alaska. In the old days all trains where flag down trains. This train can be stopped at any moment to get on- or off the train. To get off you have to give notice to the conductor, to get on you stand next to the tracks and wave your hands to the train that then will stop for you. Most of the people that are using this train are living along the track or having a cabin here that you can't reach by road or path. Hunters, fishermen and hikers make use of this train.

De trein rijdt hierdoor niet precies op tijd. Niemand die zich erover opwindt. Als er een reguliere trein langs komt op dit enkel spoor dan is er een rangeerspoor op sommige plaatsen. De wissel wordt handmatig omgezet, dan is het wachten tot de andere trein voorbij is.

DSCN3547 DSCN3551

The train doesn't have a time schedule. Nobody cares. If a regular train has to pass, it goes on a side track. There are number of them along the road. The railway switches are manually operated and than it is waiting until the other train passed by.

De conducteur op de trein is de baas, daar moet je vriendjes mee blijven. Nu is dat met Warren niet zo moeilijk. De meest vriendelijke man die heel wat mooie verhalen vertelt. Overal in de trein mag je komen, wij zijn gasten geen passagiers.

IMG_2138 IMG_2139

The conductor on the train is the boss, you should become friends with him. With Warren it is not very difficult. He is the sweetest man on earth who has a lot of nice and interesting stories to tell. We are allowed to go everywhere in the train, we are guests not passengers.

Gelukkig heeft de trein een balkonnetje. Een grote wens van Dirk, zo kan hij mooie foto's maken. Het rode puntje dat voor uit de trein hangt is Dirk Jan.

The train has a balcony. A big wish of Dirk, now he can take nice pictures. The red dot that hangs out of the train in the front is Dirk taking Pics.

De trein heeft ook een transport wagon met vier deuren. Twee staan er open. Speciaal voor de gasten zodat iedereen de kans heeft te fotograferen. Voor de grote gaten van de deuren hangt een net zodat je niet te snel naar buiten valt. Er wordt namelijk niet alleen voor passagiers gestopt, ook als iemand in de trein een wild dier ziet en STOP gilt, stopt de trein, rijdt achteruit en blijft staan totdat iedereen het dier gezien en gefotografeerd heeft. Zo stopten wij voor een beer en een familie Tundra zwanen.

DSC_0110 DSC_0127 DSCN3563 DSC_0097

The train has a transport wagon with four doors. Two of them are open. Specially for the guests, so everybody has a chance to take some nice pictures. For your protection there are safety nets so that you can't fall out that easily. The train is not only stopping for their passengers but also for wildlife viewing. You just have to yell STOP when you see some wild animals along the tracks and it stops and backs up if necessary. It waits until everybody has seen it and has taken their pictures. That is why we stopped to spot a bear and a family Tundra Swans.

Wij pikten een paar vissers op en lieten een paar mannen en hond uitstappen bij hun cabin.

DSCN3586 DSCN3664

We stopped for two fishermen to get on the train and stopped again to let two guys and their dog off near their cabin.

Toen wij weer moesten wachten op een zijspoor om een trein te laten passeren was het tijd om Warren even te knuffelen.

When we where waiting again on a side track for a train to pass by it was time to give Warren a big hug.

De naam Hurricane komt van de Hurricane Gulch. Een canyon waar de treinen via een 280 meter lange brug overheen rijden. Vanaf de brug gaat het 100 meter de diepte in. Onze trein stopt midden op de brug, het omkeerpunt. De motor wordt uitgezet, de machinist loopt naar achter en start de motor van de locomotief die achteraan hangt. Tien minuten duurt dit en wij hebben alle tijd om hiervan te genieten.

The name Hurricane is derived from the Hurricane Gulch, a canyon. The trains are passing over a bridge of 280 meters long. From the bridge down it is 100 meters deep. For our train this is the turning point. The train stops in the middle of the bridge. The engine is shut down, the engineer walks to the locomotive at the end of the train and starts it. This takes about ten minutes and we have all the time in the world to enjoy the scenery.

DSC_0142 DSC_0135

Langs het spoor woont een echtpaar, hij is negentig, zij iets jonger. Sinds 1963 wonen zij op deze afgelegen plek, brachten daar hun kinderen groot. Bouwden hun huis en hij bouwt op zijn leeftijd nog steeds stevig door. Nu een garage voor zijn quad. De vrouw Mary Lovel is een schrijfster. Ik wilde graag haar eerste twee boeken kopen die gaan over hoe zij hier begonnen zijn. Het leven in de outback. Vroeg aan Warren om er te stoppen zodat ik ze persoonlijk bij haar kon kopen. Zij staat elke dag als de trein terugkomt met haar boeken bij het spoor. Opeens zie ik haar staan zwaaien naar de passagiers in de trein die doorrijdt. STOP, stop, stop gil ik door de trein en ja hoor, hij stopt en rijdt terug. Ik stap uit om de boeken te kopen en zie dat achter mij iedereen uitstapt en minstens twee boeken bij haar koopt. Het werkt om STOP te roepen.

DSCN3693 DSCN3689 DSCN3695

Along the tracks lives a couple. He is ninety years old, she a little younger. They live here since 1963, raised their children. Build their home and he is still building new constructions, working on a garage for his quad. The lady, Mary Lovel is a writer. I really wanted to buy here at her place her first two books about the start of their live in the outback. I asked Warren to stop at their place. Every day when the train passes by on the way back, she stands next to the tracks to sell her books. All of a sudden I see her waving at the train and her passengers. The train continues. I start yelling STOP, stop, stop in the train and yes it works. The train slowed down and stopped. Got in reverse. I got off the train to buy my books, to my surprise everybody got off and bought at least two of her books. So yelling STOP on this train really works.

Mocht iemand ooit in Talkeetna zijn is dit de gouden tip en trip.

Whenever one of you is in Talkeetna, this is the golden tip and trip.