Dat heeft even geduurd. That took a while.

19 juli 2017 - Seward, Alaska, Verenigde Staten

Het heeft even geduurd maar wij zijn weer online. Soms lukte het onderweg even en kon ik wat op Facebook plaatsen. Nu maar hopen dat dat zo blijft tijdens het schrijven van dit stuk.

Uiteindelijk zijn wij uit Valdez vertrokken, na uitgebreid afscheid van onze nieuwe vrienden genomen te hebben. Wij reden wel nog mijlen achter hun aan.

RSCN2019

It took a while but we are back online. Somethimes I was able to post some pics on Facebook. Lets hope I'm not getting disconnected this time.

Finally we left Valdez after a big farewell from our new friends although we have been driving for miles behind them.

In Chitinia zijn wij gestopt op een eenvoudige campground. Vlakbij stroomt de Copper River. Een machtige rivier met een grote bluf aan een kant, heel breed op sommige plekken. Tijdens de zalmtrek zit hij vol met vis. Al heel vroeg visten de natives met fishwheels in de rivier. Het wiel draait op de stroom met twee manden eraan en als er een zalm inkomt wordt hij in een bak gegooid die in het water ligt. Zo blijft de vis in leven totdat hij er door de visser uitgehaald wordt. Deze techniek wordt nog volop gebruikt.

We stopped in Chitinia at a simple campground. Downhill flows the Copper River. A mighty river with on one side a huge bluf. It's very wide at some spots. When the salmon run starts it is full with fish. Hunderds of years ago the natives used already fishing wheels to catch the salmon. The wheel turns on the current and two baskets scoop the fish out of the river. This method is still in use.

.DSCN2006 DSCN2011

Chitinia is een heel klein dorpje, ligt in het Wrangell - St.Elias National Park. Waneer ik zeg klein is dat een paar huizen en een paar inwoners. Er is een heel leuk hotelletje met lekker eten. Als je daar woont of in de buurt ga je terug in de tijd. Geen internet, geen tv, geen mobile telefoon en als het even tegen zit kan je ook de enige radiozender niet horen omdat het Amerikaanse leger 200 miles verder zijn spider antenne gebruikt. Twee mobile telefoon-aanbieders strijden om de klanten. De onze heeft verloren. Wij stopten hier want wij wilden de Kennecott Kopermijn nog een keer bezoeken. Om daar te komen moet je over een weg die enorm aangetast is door de permafrost. Een en al kuilen en gaten. Dit twee uur lang heen en dan moet je nog terug. Wij wilden de shuttlebus boeken en zonder telefoon is het moeilijk. Gelukkig mochten wij de telefoon van een lokale man gebruiken.

Chitinia is a small village, situated in the Wrangell-St.Elias Park. When I mentioned small, it's really small. A few houses and just a few people are living there.There is a nice little hotel with good food. When you live around there, you are cut off from modern live. No internet, tv, mobile phone and when the American forces are using there spider antenna you can't receive the only radiostation you get on normal days. Two mobile phone company's are fighting for the rights and ours lost. We stopped here because we wanted to visit the Kennecott Copper mines again. To go there you have to take a two hour drive on a road damaged by the permafrost. Bumps and holes everywhere. And two hours back again off course. So we wanted to book a shuttlebusrite, without a phone impossible. Fortunately a nice man let us use his.

De eerste dag op de campground zagen wij een prachtige regenboog. Voorbode voor vierentwintig uur solide regen. Dat werd een dag slapen, lezen en boerenkool eten! Boerenkool is de groente hier. Vooral als sla

.DSCN2024 DSCN2027 DSCN2028

The first day on the campground we saw a beautiful rainbow, the start of twenty-four hours solid rain. So we spend the day sleeping, reading and eating a Dutch kale dish. A real winter treat for us. Kale is very popular here. Special as a salade it's delicious.

We liepen een trail. Voor ons moet er een Moose lopen want wij volgen de verse pootafdrukken. Wij zien hem niet. Aan het eind van de trail stroomt een beek. Erdoor of de hele weg teruglopen. Het werd erdoor!

We walked a trail, in front of us there must be a Moose walking because we followed his fresh footprints. We don't see him, that's ok. At the end off the trail we have to cross a stream or we have to turn around and walk to whole way back. Easy decision, wet feet!

De Moose zagen wij de volgende dag!

We saw te Moose the next day!