Valdez.

6 juli 2017 - Valdez, Verenigde Staten

Vanuit Anchor Point reden wij op ons gemak in drie dagen naar Valdez. Eerst terug naar het noordoosten richting Achorage en daarna weer zuidoost richting Valdez. Net als in  Zwitserland staat er soms een bergketen in de weg. Sommige wegen zijn zwaar aangetast door de permafrost en zitten vol grote kuilen, hobbels en gaten. Valdez wordt hier ook het Zwitserland van Alaska genoemd. aan drie kanten omringd door bergen met daartussen overal gletsjers. Het heeft een regenwoud. Niet zoals wij dat kennen van de plaatjes rondom de evenaar maar het bestaat uit veel loofbomen. De baai bevriest 's winters niet maar er valt meters sneeuw. Er wordt veel geheliskied en getoerd. De stad heeft twee grote rampen meegemaakt. Tijdens de grote aardbeving van 1964 is een groot gedeelte van de oude stad weggevaagd. De stad is daarna op een veiligere pek herbouwd. De tweede ramp was de stranding van de tanker Exxcon Valdez. De stad zelf is niet attractief. Het is ook het eind van de Trans-Alaska Pipeline. Onze RV staat weer aan het water en aan de andere kant van de baai zien wij de terminal

.DSCN1861 DSC_0003 DSCN1632

We drove in three days to Valdez. We are not in a hurry. First north-east to Anchorage, then south east to Valdez. Like in Switzerland some mountain range is in the way. Valdez is also called Switzerland of Alaska. It is surrounded on three sites by white capped mountains. The bay doesn't freeze in winter but there is a lot of snow. Heli and tourskieing are very popular. The town is known for two big catastrophes. The big earthquake of 1964 destroyed the Old Valdez. The city is rebuild on a safer site. The oilspil of the Exxon Valdez was the second one. The city itself isn't all that attractive.It is also the endstation of the Trans-Alaska Pipeline. Our RV is parked at the waterfront opposite the end terminal.

We boekten een tocht op de LuLu Belle naar de Colombia Gletsjer. Aangeraden door Peter uit Saas-Fee. Tien uur waren wij onderweg op een prachtige kleine boot. De eigenaar/kaptein presteerde het om al die tijd te praten. Wel vaak interessant wat hij vertelde. Onderweg veel zeeotters en Stellar Zeeleeuwen gezien.

DSCN1641 RSCN1656 DSCN1651 DSCN1686  RSCN1880 RSCN1875

We booked a tour on the LuLu Belle to go to the Colombia gletsjer. Peter from Saas-Fee recommended this company. The tour lasted ten hours on a beautiful small boat. The owner/skipper talked the whole way and often it was very interesting. We saw many Seaotters and Stellar Sealions.

De gletsjer zelf is reusachtig. Wij kwamen al varend tussen de ijsschotsen heel dichtbij. Dit is de enige boot die zo dichtbij komt. Boven water is het een muur van ijs die circa 100 meter hoog is. onder water reikt hij circa 280 meter diep.

DSCN1802 DSC_0013 DSCN1822 DSC_0064 DSC_0036 RSCN1872

The Glacier itself is gigantic. Motoring between huge pieces of ice we came very close to the base of it. This is the only boat that comes that close. A wall of 300ft. rises up from the see. Below sea level is another 650ft. of ice.