Homer.

4 juli 2017 - Homer, Alaska, Verenigde Staten

Op weg naar Homer in Ninilchek gestopt. Jullie hebben de foto van de Russisch Ortodoxse kerk al op Facebook kunnen zien. Trouwens als je op de foto's klikt worden zij groot voor het geval dat je dat nog niet gedaan hebt. Dachten erover om hier een paar dagen te gaan staan. Het weer was zo mooi dat wij besloten door te rijden naar Homer, daar is meer te beleven. Reden snel door Anchor Point, ziet er heel troosteloos uit. In Homer reden wij door naar de Homer Split, een dam in de Kachemak baai. Toen 15.000 jaar geleden de gletsjer zich hier terug trok en de baai vormde bleef er een strook moraine achter. Dat is nu de Homer Split een dam haaks op de kust bij Homer. Wij kregen een plekje op de campground aan de lagoon waar bij vloed fanatiek gevist werd. Man happy! Op de Split is een grote haven, zijn er kroegjes en restaurants en veel winkeltjes. Tegenwoordig kan je in de USA hele lekkere koffie drinken in kleine koffieshops.                                         DSCN1125  DSC_0027

On our way to Homer, we stopped at Ninilchek. You saw the pic. on Facebook of the Russian Orthodox Church. By the way if you click on the pic., they enlarge. In case you haven't find out already. Thought to stay here a couple of days but decided to drive on to Homer. On nice days there is more to do overthere. Past Anchor Point in a hurry, looks like a rundown place. Arriving  in Homer we drove on to Homer Split, a dam in the Kachemak Bay. When the glacier retracted 15.000 years ago and formed the bay, it left a moraine behind. This is now the Split. It stays on a ninety degrees angel on the coast. We got a nice place overlooking the lagoon. When high tide everybody was fishing there. Happy husband! On the Split there is a big harbour, bars, restaurants, and shops. Now a days you can have good coffee in small coffee bars.

Wij boekten een tocht met de boot maar Seldovia, alleen te bereiken per boot of vliegtuigje. Andy's familie komt er vandaan en het is leuk na het horen van al zijn verhalen het met eigen ogen te zien. Als echte Hollanders vergeleken wij de prijzen en boekten een wildlife spotting toer met een drie uur stop in Seldovia. En wat kregen wij waar voor ons geld. Gingen eerst naar Eagle Rock, een rots in het water. Zagen broedende kolonies vogels                                            DSC_0039 DSCN1038 DSCN1014   Eagle Rock, Kittiwakes en Loons.

We booked a trip to Seldovia, only to be reached by boot or small plane. Andy's family is from there and after hearing all the story's, it is nice to see it with your own eyes. Being real Dutch, we looked at the cheapest way to go there and booked a wildlife viewing tour that included a stop over of three hours in the village. And it paid out! First we went to Eagles Rock, a breeding place for seabirds.

Seldovia is gebouwd aan de monding van een rivier en heeft daarom te maken met de getijden. Het is een van de oudste settlements rond de Cook Inlet, gesticht door de Russen aan het eind van de 18de eeuw. Het werd eind 19de eeuw een belangrijke haven. Nu is het een lief ingeslapen dorpje. Tijdens de aardbeving in 1964 is een groot deel van het dorp verwoest door een tsunami. Een gedeelte van de huizen van vroeger is weer opgebouwd. Zij staan op palen vanwege het getij en zijn met elkaar verbonden door steigers.                                                .DSCN1109 DSCN1107

Seldovia was  build at the mouth of the river. therefor it is influenced by the tides. It is one of the oldest settlement around Cook Inlet, the Russians founded at the end of the 18th century. end of the 19th century it became a importent port. Nowadays it is a lovely sleeping village. The big earthquake of 1964 and the tsunami that followed destroyed a big part of the village. Part of the old town along the river is restored. The houses are build on pooles because of the tides and a walkway connects the houses.

De verjaardag van Dirk Jan kwam eraan en in plaats van een groot feest met familie en vrienden vierden wij het met een 25tal beren in het Lake Clark National Park. Per boot erheen. Alleen wij met de schipper en z'n maatje. Een belevenis om nooit meer te vergeten. Indrukwekkend, bijzonder, mooi en beangstigend. Soms waren zij best dichtbij.

DSC_0004 DSCN1176 DSCN1180 DSCN1246 DSCN1207 DSCN1231 We decided to celebrate Dirk Jans birthday with a different kind of party. Instead of inviting family and friends we went for a celebration with 25 bears in Lake Clark National Park. We took a boat ride over the Inlet with the skipper, his mate and the two of us. An experience never to forget. Impressive, exceptional, beautiful and sometimes frightening. Sometimes they came quite close.