Whitehorse 2

9 augustus 2017 - Takhini, Canada

De volgende dag zijn wij naar Teslin gereden, bezochten daar het Tlingit Heritage Centre om meer te leren over deze native hoofdgroep die bestaat uit vijf clans. Ook bezochten wij het George Johnston Museum. Hij was de eerste native die een T Ford kocht ondanks dat er geen weg in te verre omtrek te bekennen was. Hij werd per boot geleverd en 's winters als het meer waaraan hij woonde bevroren was, schilderde hij zijn Fordje wit met kalkverf zodat hij op het meer kon rijden om kariboe en wolf te jagen. In het voorjaar spoelde de regen de auto weer schoon. Met vrienden kapte hij paden rond zijn dorp en zo konden zij jagen vanuit een groene auto. Hij was ook een hele goede fotograaf en liet een nalatenschap achter met foto's die een prachtig beeld geven van het leven hier in de eerste helft van de twintigste eeuw.

DSCN2809 DSCN2811 DSCN2814 DSCN2816

Next day we drove to Teslin to visit the Tlingit Heritage Centre to learn more about this native tribe , subdivided in five clans. Afterwards we visited the George Johnston museum. He was the first native to buy a T Ford although there were no roads in this area of the Yukon. The car was transported by boat to his house on the lake. In winter he painted the car white to drive on the lake so he was able to hunt caribou and wolf without being seen. The rain in spring washed his car. With the help of friends he cleared some path in the forest and used his car, now with its original colour green, to go hunting again. He also was a talented photographer and left us great pictures of the life overthere in the first half of the 20e century.

Verder waren wij in het Beringia museum. Gaat over de ijstijden en de invloeden die dat heeft gehad op de flora, fauna, de dieren en de mens die toen hier leefden. Wil je er meer over lezen, kijk op http://www.berringia.com. Een van mijn favorite museums.

DSCN2865 DSCN2864 DSCN2863

We went to the Beringia museum. It covers the Ice Ages and the influence it had on the flora, fauna, animals and humans. If you like to know more about it look at http://www.beringia.com. One of my favorite museums.

Zondag wandelden wij langs de Yukon rivier en langs de Miles Canyon, het smalste stukje van de Yukon rivier. Op zijn breeds is hij denk ik meer dan een kilometer. Als hij hier aan komt is hij al 3000 km. lang vanaf de Bering Zee gemeten. De dag erop deden wij dezelfde tocht per boot. Alleen meer dan tien keer zo ver en zo snel.

DSCN2831 DSCN2835 DSCN2843 DSCN2848 DSC_0088 DSCN2910DSCN2885

On Sunday we walked along the Yukon River and passed the Miles Canyon. The smallest part of the Yukon River.  I think at its widest she must be over 1km. At this point she is about 3000 km long measured from the Bering Sea. The day after we did the same trip by boat but more than ten times longer and faster.