Radiostilte

26 juni 2017 - Seward, Alaska, Verenigde Staten

Het is alweer een tijdje geleden dat jullie iets van ons gehoord hebben. De reden, wij hebben het gewoon druk en vaak geen internet. Zonder wifi geen mogelijkheid om op deze site te komen. Ik ga proberen jullie bij te praten. Wij staan met de RV op de rand van een klif uitkijkend over de Cook Inlet en het begint hard te waaien. De auto schut behoorlijk. Nu is er rust om te schrijven.

There was radio silence for a while, we were to busy and had oft no internet. So here is the update. We parked the RV on the edge of a clif, overlooking the Cook Inlet and it started to blow. The camper is moving quitte a bit. So now is the time to write.

Het was moeilijk Seward te verlaten. Na het vangen van de zalm zijn wij naar de Exit Gletsjer gereden. Zes jaar geleden waren wij daar ook en wilden met eigen ogen zien hoe snel hij zich terug trekt. Dat gaat schrikbarend snel. Dit proces is al honderden jaren bezig maar de laatste jaren versneld het zich.

DSC_0173 DSCN0848

It was hard to leaf Seward. After the catching the salmon we drove to the Exit Glacier. Six years ago we were there as well and we wanted to see for ourselves how fast he retreated. I can tell you it goes fast.It is a proces of hundreds of years but in the last years it really goes with a enormous speed.

Zaterdag reden wij richting Kenai. Ligt aan de Cook Inlet aan de monding van de Kenai rivier. Er werd nog niet gevist op de rivier, wij doen nu eerst de kust. Kenai was al een settlement meer dan 1000 BC. De natives konden hier jagen, vingen vis en vonden hier hun kruiden en bessen. Zij ontdekten de permafrost en gebruikten die als ijskast om de vis en het vlees te bewaren voor de winter. Er werd een gat gegraven in de permafrost en daarop een huis/hut gebouwd dat half onder het maaiveld lag. Zo beschermden zij zich tegen de kou. Op de foto zie je de donkere lijn van de permafrost

DSCN0902         DSCN0923

Saturday we drove on to Kenai. Situated on the Cook Inlet at the end of the Kenai river. No fishing jet on the river that made us decide to follow the coastline first. Kenai was already a settlement over 1000 BC. Native people found here berry's and herbs. They could fish and hunt. They discovered the permafrost which they used as refrigerator to store the fish and meat for winter. A hole was dug in the permafrost, a house /cabin was build on top but halfway underground to keep them warm in winter. on the pics you see the dark line of the permafrost.